خواص و فواید ارده و شیره


: 1912

ارده نام نوعی غذاست که از کنجد کوبیده شده به دست می آید. در حقیقت ارده خود به تنهایی یک ماده غذایی کامل برای هر وعده غذایی به ویژه صبحانه است. ارده فاقد هر گونه افزودنی، اعم از شیمیایی و غیرشیمیایی است و به عبارتی صددرصد طبیعی است. ماده اصلی و تنها ماده تشکیل دهنده آن کنجد است. در واقع مایعی است که از کنجد نرم پوست کنده و کوبیده شده تهیه می شود به طوری که روغن آن جدا نشده باشد.

 

خواص و فواید ارده و شیره

ارده و شیره یکی از مواد طبیعی و مغذی است که خواص بسیار زیادی برای بدن دارد. کنجد و دوشاب ، هر دو از ترکیبات اصلی این ماده غذایی هستند که در طب سنتی شامل خواص درمان بسیاری می باشند. 

خواص ارده شیره در شیراز

خواص ارده و خرما

ارده ، طبعی بسیار گرم دارد و معمولا با موادی همچون عسل ، شیره انگور و شیره خرما ترکیب می شود که در این صورت ارزش غذایی آن چند برابر می شود .شیره خرما دارای ویتامین های بسیاری مانند A،B،C، E ، آهن ، فسفر و مقداری املاح معدنی میباشد. ترکیب ارده و شیره خرما بسیار انرژی زا است که می تواند به عنوان تغذیه سالم و افزایش قدرت ذهنی برای کودکان استفاده شود. شیره خرما همان خواص خرما را دارد.

شیرهٔ خرما نیز همان خواص خرما را دارد. استفاده از شیره خرما در صبحانه منجر به تحریک و فعال شدن سلول های عصبی می شود همچنین برای رفع کم خونی بسیار مناسب است و دردهای روماتیسمی ، وریدی و شریانی را تسکین می دهد.

 

خواص ارده و شیره برای سلامتی

1. هر قاشق غذاخوری کنجد تأمین کننده 14 درصد از نیاز روزانه به کلسیم بدن است؛ مصرف 50 گرم از کنجد، 25 درصد از نیاز روزانه به اسید فولیک را بر طرف می کند.

2. دانه کنجد دارای 20 تا 25 درصد پروتئین، 50 درصد چربی و به نسبت مساوی اسیدلینولئیک و اولئیک است. کنجد یکی از منابع بسیار مفید برای جذب آهن، روی و کلسیم به شمار می آید.

3. این دانه منبع آهن گیاهی است که برای رفع خستگی مفید است همچنین مصرف این دانه گیاهی برای افرادی که مبتلا به کم خونی فقر آهن هستند می تواند بسیار مۆثر باشد.

4. افرادی که شیر دوست ندارند و یا به هر دلیل مصرف شیر به مزاجشان سازگار نیست می توانند از کنجد برای تأمین کلسیم، روی و آهن خود که از مواد معدنی مهم به شمار می آید، استفاده کنند.

ارده شیره خرما

5. ارده و شیره یک چاق کننده و تقویت کننده نیروی جنسی بوده و دیر هضم می باشد

6. گفتنی است خاصیت اصلی انواع شیره و ارده، انرژی زا بودن آنهاست و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می شوند.

7. دانه ی کنجد مغذی و نرم کننده است. برای نرم کردن سینه مفید است و ملین و مسهل است.

8. ارده منضج دمل ها و زخم های چرکی و تسکین دهنده درد، گرمی و خشکی عضو می باشد. مزاج گرم و تر دارد و مصلح آن سرکه و عسل است.ارده و شیره هر دو گرمی هستند و آب روی آتش برای خلاص شدن از رطوبت سردی خوردن.

9. از کنجد و ارده در درمان اختلالات کبد و کلیه استفاده می شود و برای درمان استخوان درد و درد مفاصل هم مفید است.
10. به دلیل تحرک بالای کودکان، مصرف ارده و حلوا در وعده صبحانه، علاوه بر رساندن انرژی لازم به آنها، باعث تقویت حافظه شان هم می شود.

11. شیره انگور هم درست مانند خود انگور مقدار قابل توجهی ویتامین «آ»، «ب»و «ث» دارد و در ضمن ضدنفخ هم هست.

12. مدر و قاعده آور است.

13. شیره در بدن باعث دفع اوره و مقداری از اسیدهای غیرمفید بدن می شود و کارشناسان تغذیه آن را پاک کننده بقایای غذاها در روده و معده می دانند.

14. شیره انگور محرک اعمال کبدی هم هست و به خون سازی نیز کمک می کند.

15. شیره و ارده، هر دو تسکین دهنده دردهای رماتیسم و امراض شریانی و وریدی هستند.

16. ارده و روغن کنجد سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده اند که اگر در معرض هوای گرم و نور قرار بگیرند، چربی هایشان اکسید شده و روغن به اصطلاح فاسد می شود بنابراین کنجد و فرآورده های تهیه شده از آن باید در جای خشک، خنک و دور از نور آفتاب نگهداری شود.

17. ارده نرم کننده ی سفتی ها و ورم های سفت داخلی است و دمل ها را نیز نرم می کند و مسکن درد آن است هم چنین ضماد و مالیدن آن نیز همین خواص را دارد.

18. برای رفع بیماری های رحم توصیه می شود. روغن دانه های کنجد جانشین برتری برای روغن زیتون است و به عنوان ظرف برای تهیه پمادها، ماده مفیدی است و برای این کار باید سر را با آن مالش داد.

19. برگ های کنجد لعاب زا می باشد و نرم کننده و حلال هستند. دم کرده آن برای ردشد موی سر نافع است دم کرده گیاه کامل، مدر است.

20. از کنجد و ارده علاوه بر درمان لاغری در درمان اختلالات کبد و کلیه استفاده می شود و برای درمان استخوان درد و درد مفاصل هم مفید است.

آدرس ارتباطی ما

آدرس: شیراز-شهرک صنعتی بزرگ شیراز-خیابان گسترش- خیابان418

مدیر فروش:     2951 000 0917

همراه :           63 29 000 0917

تلفن :             37730321-071

ایمیل:      info@shahradco.com